Hjärnan behöver pauser för att må bra och vara effektiv eftersom den är en muskel som också kan bli trött, “hjärnmuskeln” blir utmattad och mindre effektiv när man sitter länge framför en skärm och är fokuserad. I dagens samhälle har vi väldigt svårt att tänka på pauser och tror att vi kan arbeta och prestera non stop. Det finns ett gammalt uttryck som lyder “att sova på saken” och betyder att hjärnan får en paus, laddar om batterierna och vi kan bli mer kreativa i vårt tänkande.

En undersökning visar att om man varvar arbete under ca 50 minuter med paus under ca 17 minuter kan vi öka effektiviseringen, detta är något som saknas på många arbetsplatser och många kan till och med äta lunch vid datorskärmen. Företaget Google arbetar mycket med den fysiska och psykosociala miljön och har en anpassad miljö med ytor för avkoppling och erbjuder populära kurser inom personlig utveckling och mindfulness till sina medarbetare.

Ta en promenad på lunchen

Vad kan man göra för att underlätta för vår hjärna och vad kan vi göra på dessa pauser? För att slappna av och tänka på annat och kanske låta hjärnan vila lite så kan http://noaccountcasino.org vara ett alternativ. Spel har visat sig öka motivationen och kan ge hjärnan en liten boost för att orka arbeta resten av dagen. Huvudsaken när man tar en paus från arbetet är att resa sig från skrivbordet och lämna datorn en stund, gå och prata med en kollega eller gå en promenad på lunchen och lyssna på musik. Fokusera på andningen och gör en kort yoga på 10 minuter för att få en upplyftande paus.

Om du arbetar på ett problem eller en utmaning och funderar men kommer inte på någon lösning så kommer en snabb paus från datorskärmen eller att “sova på saken” hjälpa hjärnan att tänka effektivare och fatta beslut.